Saturday, 30 November 2013

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN PENGAJIAN AM PENGGAL 2



MINGGU/
TARIKH
TAJUK
SUB TAJUK/KANDUNGAN
HASIL PEMBELAJARAN
AKTIVITI/
CATATAN




1
( 2 – 4/1/2013 )

3.   ALIH BENTUK
      KOMUNIKASI

      3.1 Linear kepada bukan linear (8 waktu)
           




i) Jadual  (1 waktu)

ii) Graf Bar (2 waktu)
    - Kompaun
    - Komponen
    - Memesong
    - Piramid            
(Graf mudah/kompleks)

ii) Graf Garis (2 waktu)
     - Segaris
     - Komponen
     - Memesong
(Graf mudah/kompleks)      

iii) Carta Pai (2 waktu)
      - Perbandingan luaran
      - Bertingkat/pai tong 

iv) Gambarajah  (1 waktu)
     - Aliran
           




Calon seharusnya dapat :

a) mengetahui jenis teks
    bukan linear yang
    lazim

b) memindahkan data /
     maklumat  kepada
     teks bukan linear

c) melukis grafik/carta dengan betul





Aktiviti:
1) Pengenalan kepada
    mengalih teks linear
    kepada bukan linear
    (jadual, graf dan carta )

2)  Membina jadual

3) Teknik melukis
      graf dan carta

4) Skema
      permarkahan

Kemahiran :
Berkeupayaan menyampaikan ilmu dan pemikiran yang kritis, kreatif dan inovatif melalui pelbagai bentuk komunikasi


MINGGU/
TARIKH
TAJUK
SUB TAJUK/KANDUNGAN
HASIL PEMBELAJARAN
AKTIVITI/
CATATAN


2
( 7 – 11/1/2013 )
 4 : MALAYSIA MAJU DAN SEJAHTERA    
 4.1 Petunjuk negara maju dan sejahtera
 (24 waktu)




4.1.1 Agama dan kepercayaan  (3 waktu)




Calon seharusnya dapat:
(a) menjelaskan kepentingan membina negara maju dan sejahtera;
(b) menjelaskan petunjuk negara maju dan sejahtera;
(c) menghuraikan langkah bagi membina negara maju dan sejahtera.




Aktiviti:
1. Sumbangsaran
2.Pembentangan idea dan huraian karangan
3. Menulis karangan lengkap
4. Melukis graf/carta

Tema :-  Agama dan kepercayaan.
Contoh:
Bincangkan kepentingan agama dalam melahirkan negara maju dan sejahtera.
Kemahiran:
1. Berkeupayaan memahami, menganalisis dan berkomunikasi secara berkesan.
2. Berkebolehan mencari  dan mengumpul maklumat daripada pelbagai sumber.
MINGGU/
TARIKH
TAJUK
SUB TAJUK/KANDUNGAN
HASIL PEMBELAJARAN
AKTIVITI/
CATATAN

3
( 14 – 18/1/2013 )


4.1.2  Ekonomi    (4 waktu)
 contoh :
- Perusahaan Kecil Sederhana.
-Sektor pelancongan.
4.1.3  Politik        (3 waktu)
Contoh:
-Sistem Raja Berpelembagaan.
-Perkongsian kuasa antara parti politik

Calon seharusnya dapat:
(a) menjelaskan kepentingan membina negara maju dan sejahtera.
(b) menjelaskan petunjuk negara maju dan sejahtera;
(c) menghuraikan langkah bagi membina negara maju dan sejahtera.
Aktiviti:
1. Perbincangan kumpulan
2. Membentangkan idea dan huraian karangan
3. Menulis karangan lengkap
4. Melukis graf garis yang berkaitan dengan kadar pertumbuhan ekonomi negara.

Tema :-
Ekonomi dan politik
Kemahiran:
Berkebolehan belajar secara kendiri dan berterusan serta membina pengetahuan baharu dengan menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi


MINGGU/
TARIKH
TAJUK
SUB TAJUK/KANDUNGAN
HASIL PEMBELAJARAN
AKTIVITI/
CATATAN

4
( 21 – 25/1/2013 )



4.1.4 Prasarana  (3 waktu)

Contoh:
Sistem pengangkutan awam.

4.1.5 Sosial dan budaya   
(5 waktu)

Contoh.
-Keunikan budaya
-Pencemaran budaya

4.1.6 Ekologi       
 (3 waktu)
Contoh:
-Pembangunan lestari

4.1.7 Sains dan teknologi 
 (3 waktu)
Contoh :
-Teknologi hijau
-Bioteknologi

Calon seharusnya dapat:
(a) menjelaskan kepentingan membina negara maju dan sejahtera;
(b) menjelaskan petunjuk negara maju dan sejahtera;
(c) menghuraikan langkah bagi membina negara maju dan sejahtera.
Aktiviti:
1. Perbincangan kumpulan
2. Membentangkan idea dan huraian karangan
3. Menulis karangan lengkap
4. Melukis graf bar/garis yang sesuai


Tema :-
Prasarana, sosial dan budaya, ekologi, sains dan teknologi.


MINGGU/
TARIKH
TAJUK
SUB TAJUK/KANDUNGAN
HASIL PEMBELAJARAN
AKTIVITI/
CATATAN

5
(28/1 – 1/2/2013 )



4.2 Ideologi, Wawasan dan Dasar Pembangunan 
 (30 waktu)



4.2.1  Ideologi Negara
     (4 waktu)
- Rukun Negara

4.2.2  Wawasan 2020
       (4 waktu)

a. Menjelaskan latar belakang, objektif, prinsip dan cabaran Rukun Negara.
b. Menjelaskan latar belakang, objektif,  prinsip dan cabaran Wawasan 2020.



Aktiviti:
1. Perbincangan kumpulan
2. Pembentangan hasil kerja kumpulan
3. Kuiz spontan / bertulis
4. Penulisan esei
5. Melukis  gaf/carta

Kemahiran:
1. Berkebolehan belajar secara kendiri dan berterusan serta  membina pengetahuan baharu dengan menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi.
2. Berkeupayaan berinteraksi dan bekerjasama dalam kumpulan.

6
(4 – 8/2/2013)















































7
(11 – 15/2/2013)











     4.2.3 Dasar Pembangunan
               Negara
4.2.3.1  Dasar Ekonomi (10 waktu)
a.       Pra-Dasar Ekonomi Baru
     ( 1956-1970 )
v  Rancangan Malaya Pertama (1956-1960)
v  Rancangan Malaya Kedua ( 1961-1965 )
v  Rancangan Malaysia Pertama ( 1966-1970 )
b.       Rangka Rancangan Jangka Panjang Pertama ( 1971-1990 )
v  Dasar Ekonomi Baru
v  Rancangan Malaysia Kedua ( 1971-1975 )
v  Rancangan Malaysia Ketiga ( 1976-1980 )
v  Rancangan Malaysia Keempat ( 1981-1985 )
v  Rancangan Malaysia
v  Kelima ( 1986-1990 )
  

c. Rangka Rancangan Jangka Panjang Kedua
 ( 1991-2000 )
v  Dasar Pembangunan Nasional
v  Rancangan Malaysia Keenam ( 1991-1995 )
v  Rancangan Malaysia Ketujuh ( 1996-2000 )
d. Rangka Rancangan Jangka Panjang Ketiga
   ( 2001-2010 )

   v  Dasar Wawasan Negara
v  Rancangan Malaysia Kelapan ( 2001- 2005 )
v  Rancangan Malaysia Kesembilan ( 2006 - 2010 )
v  Dasar Wawasan Negara
v  Dasar Pertanian Negara Pertama hingga Ketiga
v  Dasar Perindustrian Negara
v  Pelan Induk Perindustrian
v  Dasar Perindustrian Berat
v  Dasar Penswastaan
v  Dasar Pensyarikatan Malaysia
v  Dasar Sogososha
v  Dasar Peningkatan Daya Pengeluaran Negara
v  Dasar  Pengurangan Beban Perbelanjaan Awam
v  Dasar Belilah Barangan Buatan Malaysia
v  Dasar Telekomunikasi Negara
   v  Dasar Sains dan    Teknologi
v  Dasar Urbanisasi
   v  Koridor Raya Multimedia




4.2.3.2 Dasar Sosial dan Budaya (12 waktu)

v  Dasar Sosial Negara
v  Dasar Pendidikan Negara
v  Dasar Kebudayaan Kebangsaan
v  Dasar Kependudukan Negara
v  Rukun Negara
v  Dasar Wanita Negara
   v  Dasar Pandang Ke
                 Timur
v  Dasar Pembaharuan dan Peningkatan Produktiviti dan Kualiti dalam Perkhidmatan Awam
v  Dasar Penerapan Nilai-Nilai Islam dalam Pentadbiran
v  Dasar Kepimpinan Melalui Teladan.
            Bersih, Cekap dan
            Amanah


Calon seharusnya dapat :
a. menjelaskan dasar-dasar pembangunan negara.

b. menerangkan peranan dasar-dasar pembangunan dalam menjana kemajuan dan kesejahteraan Negara.

c.menilai implikasi pelaksanaan dasar-dasar awam dalam pembangunan Negara.




Calon seharusnya dapat :
a. menjelaskan dasar-dasar pembangunan negara.

b. menerangkan peranan dasar-dasar pembangunan dalam menjana kemajuan dan kesejahteraan Negara.

c.menilai implikasi pelaksanaan dasar-dasar awam dalam pembangunan Negara.






















Calon seharusnya dapat :
a. menjelaskan dasar-dasar pembangunan negara.

b. menerangkan peranan dasar-dasar pembangunan dalam menjana kemajuan dan kesejahteraan Negara.

c.menilai implikasi pelaksanaan dasar-dasar awam dalam pembangunan Negara.


1. Perbincangan kumpulan
2. Pembentangan hasil kerja kumpulan
3. Kuiz spontan / bertulis
4. Penulisan esei
5. Melukis  gaf/carta

Kemahiran:
1. Berkebolehan belajar secara kendiri dan berterusan serta  membina pengetahuan baharu dengan menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi.
2. Berkeupayaan berinteraksi dan bekerjasama dalam kumpulan.






1. Perbincangan kumpulan
2. Pembentangan hasil kerja kumpulan
3. Kuiz spontan / bertulis
4. Penulisan esei
5. Melukis  gaf/carta

Kemahiran:
1. Berkebolehan belajar secara kendiri dan berterusan serta  membina pengetahuan baharu dengan menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi.
2. Berkeupayaan berinteraksi dan bekerjasama dalam kumpulan.



















1. Perbincangan kumpulan
2. Pembentangan hasil kerja kumpulan
3. Kuiz spontan / bertulis
4. Penulisan esei
5. Melukis  gaf/carta

Kemahiran:
1. Berkebolehan belajar secara kendiri dan berterusan serta  membina pengetahuan baharu dengan menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi.
2. Berkeupayaan berinteraksi dan bekerjasama dalam kumpulan.



MINGGU/
TARIKH
TAJUK
SUB TAJUK/KANDUNGAN
HASIL PEMBELAJARAN
AKTIVITI/
CATATAN
8
(18 – 22/2/2013)
4.3 Cabaran dan Penyelesaian
      (  43 waktu)
4.3.1 Agama dan kepercayaan (5 waktu)
1)  Kurang pengamalan nilai-nilai keagamaan dalam kalangan masyarakat





2) Kesalahfahaman terhadap agama

a)  Mengenal pasti punca-punca kurang pengamalan nilai-nilai keagamaan dalam kalangan masyarakat
b) Menyenaraikan langkah-langkah mengatasi  masalah kurang pengamalan nilai-nilai keagamaan  dalam kalangan masyarakat

a) Menyenaraikan  punca-punca kesalahfahaman terhadap agama
b) Mengenal pasti kesan-kesan kesalahfahaman terhadap agama

Aktiviti:
1. Persembahan  berkumpulan
2. Perbincangan
3. Menulis esei
4. Membina jadual/graf/carta yang sesuai

Kemahiran:
1.  Berfikiran matang dengan mengaplikasi pelbagai ilmu untuk menyelesaikan pelbagai masalah berbentuk kuantitatif dan kualitatif.
2. Berkeupayaan berinteraksi dan bekerjasama dalam kumpulan
3. Berkemampuan menganalisis dan mentafsir pelbagai bentuk media secara logik dan kritis.


MINGGU/
TARIKH
TAJUK
SUB TAJUK/KANDUNGAN
HASIL PEMBELAJARAN
AKTIVITI/
CATATAN
      9
(25/2 – 1/3/2013)



























4.3.2 Ekonomi (6 waktu)
1) Penguasaan ekonomi  mengikut lokasi  dan status





2) Tahap teknologi rendah







3) Kurang modal insan
yang berkualiti 
a) Mengenal pasti punca-punca penguasaan ekonomi mengikut lokasi dan status.
b) Membincangkan langkah-langkah mengatasi penguasaan ekonomi mengikut lokasi dan status


a)  Menyenaraikan kesan-kesan penggunaan tahap teknologi yang rendah terhadap negara.
b) Menyenaraikan langkah-langkah meningkatkan tahap teknologi


a) Mengenal pasti punca-punca  kekurangan modal insan yang berkualiti
b) Membincangkan langkah-langkah menghasilkan modal insan yang berkualiti
Aktiviti:
1. Persembahan  berkumpulan
2. Perbincangan
3. Menulis esei
4. Membina jadual/graf/carta yang sesuai
Kemahiran:
1.  Berfikiran matang dengan mengaplikasi pelbagai ilmu untuk menyelesaikan pelbagai masalah berbentuk kuantitatif dan kualitatif.
2. Berkeupayaan berinteraksi dan bekerjasama dalam kumpulan
3. Berkemampuan menganalisis dan mentafsir pelbagai bentuk media secara logik dan kritis.

Catatan:
i. Transformasi ekonomi Negara
ii. Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA)
iii. Wilayah Pembangunan Ekonomi
      10
(4 – 8/3/2013)

4.3.3 Politik (5 waktu)
4.3.3.1 Kematangan berpolitik dalam amalan demokrasi berparlimen.



4.3.3.2 Pembentukan kerajaan hasil permuafakatan parti politik.





Calon seharusnya dapat:
a. Mengenal pasti  dan membincangkan pelbagai isu dalam amalan berpolitik di Malaysia.
- Salah guna kuasa
- Politik wang
- Fitnah dan serangan peribadi

Calon seharusnya dapat:
a. Mengenal pasti dan  membincangkan fungsi parti politik yang bertanding dalam sistem demokrasi di Malaysia.

b. Membincangkan langkah-langkah mewujudkan pemuafakatan parti politik dalam  pembentukan kerajaan .
- Penubuhan Suruhanjaya Bebas, Jawatankuasa Khas Parlimen.
- Siasatan dalaman parti politik.
- Siasatan pihak berkuasa (SPRM, SKMM, PDRM)

c. Mempersembahkan maklumat berkaitan jumlah kerusi mengikut parti politik di Parlimen Malaysia  dalam bentuk teks bukan linear.

Aktiviti:
1. Menyenaraikan parti politik yang berdaftar di Malaysia.
2. Menyenaraikan gabungan parti politik.
- Perkongsian kuasa antara parti politik.
- Pengagihan kerusi  parti komponen semasa pilihanraya.
3. Melukis carta pai/ graf
4. Menulis esei
     11
(11 – 15/3/2013)

4.3.4  Prasarana (5 waktu)
4.3.4.1 Mewujudkan prasarana pengangkutan awam  bertaraf dunia.









4.3.4.2 Mewujudkan prasarana dalam bidang pendidikan dan kesihatan.


Calon seharusnya dapat:
a. Mengenal pasti dan membincangkan  pelbagai cabaran dalam memajukan sistem  pengangkutan  awam di Malaysia.

b. Membincangkan langkah-langkah menjaga  prasarana  pengangkutan awam  yang disediakan.




Calon seharusnya dapat:
a. Mengenal pasti dan membincangkan  pelbagai cabaran dalam memajukan prasarana pendidikan dan kesihatan di Malaysia.

b. Membincangkan  langkah-langkah menjaga  prasarana  pendidikan dan kesihatan awam  yang disediakan.

c. Mempersembahkan maklumat berkaitan prasarana dalam bentuk carta alir.

Aktiviti:
1. Persembahan  berkumpulan
2. Perbincangan
3. Menulis esei
4. Membina jadual/graf/carta yang sesuai
Catatan:
i. NKRA Pengangkutan Awam
ii. Mesra pengguna (OKU, awam, kanak-kanak, warga emas, dll)
iii. Kemudahan kelas pertama, mentaliti kelas ketiga


Aktiviti:
1. Persembahan  berkumpulan
2. Perbincangan
3. Menulis esei
4. Membina jadual/graf/carta yang sesuai.

Catatan:
i. NKRA pendidikan
ii. Kemudahan makmal komputer dan jalur lebar
iii. Kemudahan hospital bertaraf dunia
iv. Mengubah mentaliti rakyat dalam mengurus dan menggunakan prasarana tersebut.
v. Carta alir


4.3.5 Sosial dan budaya
(6 waktu)
4.3.5.1 Kemasukan budaya
asing




4.3.5.2 Sikap individualistik dan materialistik





4.3.5.3 Kemasukan pekerja/pelancong/pelajar secara sah atau tidak sah





a) Menyenaraikan punca-punca kemasukan budaya asing
b) Membincangkan langkah-langkah untuk memantapkan budaya tempatan

a) Mengenal pasti kesan-kesan sikap individualistik dan materialistik
b) Menyenaraikan langkah-langkah  mengatasi sikap individualistik dan materialistik

a) Menghuraikan kesan-kesan kemasukan pekerja/ pelancong/ pelajar secara sah atau tidak sah
b) Menyatakan langkah-langkah mengatasi kemasukan pekerja/ pelancong/ pelajar secara sah atau tidak sah


Aktiviti:
1. Persembahan  berkumpulan
2. Perbincangan
3. Menulis esei
4. Membina jadual/graf/carta yang sesuai



     12
(18 – 22/3/2013)



4.3.6. Ekologi (5 waktu)
 (Cabang sains yang mengkaji habitat dan interaksi di antara benda hidup dengan alam sekitar)
-hubungan antara organisma dengan persekitaran
-hubungan di kalangan organisma itu sendiri.


4.3.6.1.Pemanasan Global (2 waktu)
4.3.6.2.Bencana Alam ( 3 waktu)




a) Mengenalpasti dan membincangkan pelbagai cabaran dalam pembangunan negara

b)Membincangkan langkah-langkah untuk menangani cabaran yang dihadapi oleh negara


c)  Mempersembahkan maklumat berkaitan cabaran dan penyelesaian ke dalam  teks bukan linear.


Aktiviti:
1. Menukar bentuk linear kepada bukan linear ( gambarajah)
- Pemanasan global/visual berkaitan pemanasan global
2. Mengakses maklumat dari pada internet.
3.  Menulis esei

Kemahiran:
1. Berkeupayaan menyampaikan ilmu dan pemikiran yang kritis, kreatif dan inovatif melalui pelbagai bentuk komunikasi.
2. Berkebolehan mencari dan mengumpul maklumat daripada pelbagai  sumber
Catatan:
1.Dasar Pembangunan Negara
2.Dasar Sains Dan Teknologi



      13
( 1 – 5/4/2013)

















4.3.7. Sains Dan Teknologi (6 waktu)

 ( Sains adalah sesuatu yang boleh dibuktikan kebenarannya melalui ujian empirikal)

 (Teknologi adalah sains gunaan di mana ilmu sains digunakan bagi mencapai tujuan atau matlamat)

4.3.7.1 Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (2 waktu)
4.3.7.2 Teknologi Hijau ( 2 waktu)
 - sumber alternatif
4.3.7.3 Pembangunan Industri (2 waktu)

4.3.8  Integrasi dan perpaduan
(5 waktu)





a) Mengenalpasti dan membincangkan pelbagai cabaran dalam pembangunan negara

b) Membincangkan langkah-langkah untuk menangani cabaran yang dihadapi oleh negara

c) Mempersembahkan maklumat berkaitan cabaran dan penyelesaian ke dalam  teks bukan linear.


a) Mengenalpasti dan membincangkan pelbagai cabaran dalam menyatupadukan pelbagai kaum di Negara Malaysia.
b) Membincangkan langkah-langkah untuk menyatupadukan pelbagai kaum di Malaysia.
c) Mempersembahkan maklumat berkaitan  pelbagai jenis kaum menggunakan carta pai.




Aktiviti:
1. Mengakses maklumat daripada internet
-Dasar Sains Dan Teknologi Negara
2. Menukar bentuk linear kepada bukan linear ( gambarajah) –
Carta aliran kitaran alam
3. Menulis esei


Catatan:
1.Penguatkuasaan undang-undang
2.Dasar Pendidikan Negara
3.Dasar Perindustrian Negara
4. Dasar Teknologi Hijau
Catatan:
i.  Konsep 1 Malaysia
ii. 1 Murid 1 Sukan
iii. Pembinaan Negara Bangsa
iv. Dasar Pelajaran Kebangsaan

14-15
(8 – 19/4/2013)

MINGGU ULANGKAJI DAN PRA PEPERIKSAAN PENGGAL 2










1
( 2 – 4/1/2013)
Kerja Kursus
(Kerja Projek) – 15 waktu


1.      Sinopsis – 1 waktu
2.      Kandungan
3.      Penghargaan
Calon seharusnya dapat:
(a) mengaplikasikan kemahiran kendiri bagi menghasilkan satu tugasan bertulis yang asli dan berkualiti;
(b) menyampaikan hasil tugasan secara lisan dengan cara yang berkesan.

Aktiviti:
1. Penerangan guru
2.Pelajar mencari dan mengumpul maklumat daripada pelbagai sumber.

Rujukan –
i. bahan bercetak
ii. Majalah
iii.Buku

iv. Hasil kajian lepas

2
(7 – 11/1/2013)

4.      Pengenalan – 1 waktu
5.      Objektif kajian
Aktiviti:
1. Pelajar mencari maklumat
2. Membuat rujukan
3
(14 – 18/1/2013)

6.      Lokasi kajian – 1 waktu
7.      Kaedah kajian – 1 waktu

Aktiviti:
1. Pelajar mencari maklumat
2. Meninjau lokasi kajian
4-11
(21 – 15/3/2013)


8.      Dapatan kajian dan perbincangan – 10 waktu

Aktiviti:
1. Menganalisis data
2. Membina grafik
3. Menyusun maklumat
4. Hasil menemubual responden
5. Menulis hasil laporan kajian
Rujukan :–
i. Internet
ii. Buku/Majalah
iii. Bahan terbitan

12-13
(18/3 – 5/4/2013)

9.      Rumusan dan kesimpulan – 1 waktu
10.  Rujukan
11.  Lampiran
12.  Pembentangan kerja kursus
(Cadangan: Dibentangkan pada waktu kolokium)

(b) menyampaikan hasil tugasan secara lisan dengan cara yang berkesan.

Aktiviti:
a. Merumus hasil kajian
b. Menyenaraikan bahan rujukan
c. Pembentangan secara individu
d. Soal jawab



No comments:

Post a Comment