MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
SUB TAJUK/KANDUNGAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI/
CATATAN
|
1
( 2 – 4/1/2013 )
|
3. ALIH BENTUK
KOMUNIKASI
3.1 Linear
kepada bukan linear (8 waktu)
|
i) Jadual (1 waktu)
ii) Graf Bar (2 waktu)
- Kompaun
- Komponen
- Memesong
- Piramid
(Graf mudah/kompleks)
ii) Graf Garis (2 waktu)
- Segaris
- Komponen
- Memesong
(Graf mudah/kompleks)
iii) Carta Pai (2 waktu)
- Perbandingan luaran
- Bertingkat/pai tong
iv) Gambarajah (1 waktu)
- Aliran
|
Calon seharusnya dapat :
a) mengetahui jenis teks
bukan linear yang
lazim
b) memindahkan data /
maklumat kepada
teks bukan linear
c) melukis grafik/carta dengan
betul
|
Aktiviti:
1) Pengenalan kepada
mengalih teks linear
kepada bukan linear
(jadual, graf dan carta )
2) Membina jadual
3) Teknik melukis
graf dan carta
4) Skema
permarkahan
Kemahiran :
Berkeupayaan menyampaikan ilmu
dan pemikiran yang kritis, kreatif dan inovatif melalui pelbagai bentuk
komunikasi
|
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
SUB TAJUK/KANDUNGAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI/
CATATAN
|
2
( 7 – 11/1/2013 )
|
4 : MALAYSIA MAJU DAN SEJAHTERA
4.1 Petunjuk negara maju dan sejahtera
(24 waktu)
|
4.1.1 Agama dan kepercayaan (3 waktu)
|
Calon seharusnya dapat:
(a) menjelaskan kepentingan membina negara maju dan
sejahtera;
(b) menjelaskan petunjuk negara maju dan sejahtera;
(c) menghuraikan langkah bagi membina negara maju dan
sejahtera.
|
Aktiviti:
1.
Sumbangsaran
2.Pembentangan
idea dan huraian karangan
3.
Menulis karangan lengkap
4.
Melukis graf/carta
Tema :-
Agama dan kepercayaan.
Contoh:
Bincangkan kepentingan agama dalam melahirkan negara
maju dan sejahtera.
Kemahiran:
1. Berkeupayaan memahami, menganalisis dan
berkomunikasi secara berkesan.
2. Berkebolehan mencari dan mengumpul maklumat daripada pelbagai
sumber.
|
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
SUB TAJUK/KANDUNGAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI/
CATATAN
|
3
( 14 – 18/1/2013 )
|
4.1.2
Ekonomi (4 waktu)
contoh :
- Perusahaan Kecil Sederhana.
-Sektor pelancongan.
4.1.3
Politik (3 waktu)
Contoh:
-Sistem Raja Berpelembagaan.
-Perkongsian kuasa antara parti politik
|
Calon seharusnya dapat:
(a) menjelaskan kepentingan membina negara maju dan
sejahtera.
(b) menjelaskan petunjuk negara maju dan sejahtera;
(c) menghuraikan langkah bagi membina negara maju dan
sejahtera.
|
Aktiviti:
1.
Perbincangan kumpulan
2.
Membentangkan idea dan huraian karangan
3.
Menulis karangan lengkap
4.
Melukis graf garis yang berkaitan dengan kadar pertumbuhan ekonomi negara.
Tema :-
Ekonomi dan politik
Kemahiran:
Berkebolehan belajar secara kendiri dan berterusan
serta membina pengetahuan baharu dengan menggunakan teknologi maklumat dan
komunikasi
|
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
SUB TAJUK/KANDUNGAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI/
CATATAN
|
4
( 21 – 25/1/2013 )
|
4.1.4 Prasarana (3
waktu)
Contoh:
Sistem pengangkutan awam.
4.1.5 Sosial dan budaya
(5 waktu)
Contoh.
-Keunikan budaya
-Pencemaran budaya
4.1.6 Ekologi
(3 waktu)
Contoh:
-Pembangunan lestari
4.1.7 Sains dan teknologi
(3 waktu)
Contoh :
-Teknologi hijau
-Bioteknologi
|
Calon seharusnya dapat:
(a) menjelaskan kepentingan membina negara maju dan
sejahtera;
(b) menjelaskan petunjuk negara maju dan sejahtera;
(c) menghuraikan langkah bagi membina negara maju dan
sejahtera.
|
Aktiviti:
1.
Perbincangan kumpulan
2.
Membentangkan idea dan huraian karangan
3.
Menulis karangan lengkap
4.
Melukis graf bar/garis yang sesuai
Tema :-
Prasarana, sosial dan budaya, ekologi, sains dan
teknologi.
|
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
SUB TAJUK/KANDUNGAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI/
CATATAN
|
5
(28/1 – 1/2/2013 )
|
4.2 Ideologi, Wawasan
dan Dasar Pembangunan
(30 waktu)
|
4.2.1
Ideologi Negara
(4 waktu)
-
Rukun Negara
4.2.2 Wawasan 2020
(4 waktu)
|
a. Menjelaskan latar belakang, objektif, prinsip dan cabaran Rukun
Negara.
b. Menjelaskan latar belakang, objektif, prinsip dan cabaran Wawasan 2020.
|
Aktiviti:
1. Perbincangan kumpulan
2. Pembentangan hasil
kerja kumpulan
3. Kuiz spontan / bertulis
4. Penulisan esei
5. Melukis gaf/carta
Kemahiran:
1. Berkebolehan belajar secara kendiri dan berterusan serta membina pengetahuan baharu dengan
menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi.
2. Berkeupayaan berinteraksi dan bekerjasama dalam kumpulan.
|
6
(4 – 8/2/2013)
7
(11 – 15/2/2013)
|
4.2.3 Dasar
Pembangunan
Negara
4.2.3.1
Dasar Ekonomi (10 waktu)
a.
Pra-Dasar Ekonomi Baru
( 1956-1970 )
v Rancangan Malaya Pertama (1956-1960)
v Rancangan
Malaya Kedua ( 1961-1965 )
v Rancangan
Malaysia Pertama ( 1966-1970 )
b.
Rangka Rancangan Jangka Panjang Pertama (
1971-1990 )
v Dasar
Ekonomi Baru
v Rancangan
Malaysia Kedua ( 1971-1975 )
v Rancangan
Malaysia Ketiga ( 1976-1980 )
v Rancangan
Malaysia Keempat ( 1981-1985 )
v Rancangan
Malaysia
v Kelima
( 1986-1990 )
c. Rangka Rancangan
Jangka Panjang Kedua
( 1991-2000 )
v Dasar
Pembangunan Nasional
v Rancangan
Malaysia Keenam ( 1991-1995 )
v Rancangan
Malaysia Ketujuh ( 1996-2000 )
d. Rangka Rancangan
Jangka Panjang Ketiga
( 2001-2010 )
v Dasar Wawasan Negara
v Rancangan
Malaysia Kelapan ( 2001- 2005 )
v Rancangan
Malaysia Kesembilan ( 2006 - 2010 )
v Dasar
Wawasan Negara
v Dasar Pertanian Negara Pertama hingga
Ketiga
v Dasar
Perindustrian Negara
v Pelan
Induk Perindustrian
v Dasar
Perindustrian Berat
v Dasar
Penswastaan
v Dasar
Pensyarikatan Malaysia
v Dasar
Sogososha
v Dasar
Peningkatan Daya Pengeluaran Negara
v Dasar Pengurangan Beban Perbelanjaan Awam
v Dasar
Belilah Barangan Buatan Malaysia
v Dasar
Telekomunikasi Negara
v
Dasar Sains dan Teknologi
v Dasar
Urbanisasi
v
Koridor Raya Multimedia
4.2.3.2 Dasar Sosial dan Budaya (12 waktu)
v Dasar
Sosial Negara
v Dasar
Pendidikan Negara
v Dasar
Kebudayaan Kebangsaan
v Dasar
Kependudukan Negara
v Rukun
Negara
v Dasar
Wanita Negara
v
Dasar Pandang Ke
Timur
v Dasar
Pembaharuan dan Peningkatan Produktiviti dan Kualiti dalam Perkhidmatan Awam
v Dasar
Penerapan Nilai-Nilai Islam dalam Pentadbiran
v Dasar
Kepimpinan Melalui Teladan.
Bersih, Cekap
dan
Amanah
|
Calon seharusnya dapat :
a. menjelaskan dasar-dasar pembangunan negara.
b. menerangkan peranan dasar-dasar pembangunan dalam menjana
kemajuan dan kesejahteraan Negara.
c.menilai implikasi pelaksanaan dasar-dasar awam dalam
pembangunan Negara.
Calon seharusnya dapat :
a. menjelaskan dasar-dasar pembangunan negara.
b. menerangkan peranan dasar-dasar pembangunan dalam menjana
kemajuan dan kesejahteraan Negara.
c.menilai implikasi pelaksanaan dasar-dasar awam dalam
pembangunan Negara.
Calon seharusnya dapat :
a. menjelaskan dasar-dasar pembangunan negara.
b. menerangkan peranan dasar-dasar pembangunan dalam menjana
kemajuan dan kesejahteraan Negara.
c.menilai implikasi pelaksanaan dasar-dasar awam dalam
pembangunan Negara.
|
1. Perbincangan kumpulan
2. Pembentangan hasil
kerja kumpulan
3. Kuiz spontan / bertulis
4. Penulisan esei
5. Melukis gaf/carta
Kemahiran:
1. Berkebolehan belajar secara kendiri dan berterusan serta membina pengetahuan baharu dengan
menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi.
2. Berkeupayaan berinteraksi dan bekerjasama dalam kumpulan.
1. Perbincangan kumpulan
2. Pembentangan hasil
kerja kumpulan
3. Kuiz spontan / bertulis
4. Penulisan esei
5. Melukis gaf/carta
Kemahiran:
1. Berkebolehan belajar secara kendiri dan berterusan serta membina pengetahuan baharu dengan
menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi.
2. Berkeupayaan berinteraksi dan bekerjasama dalam kumpulan.
1. Perbincangan kumpulan
2. Pembentangan hasil
kerja kumpulan
3. Kuiz spontan / bertulis
4. Penulisan esei
5. Melukis gaf/carta
Kemahiran:
1. Berkebolehan belajar secara kendiri dan berterusan serta membina pengetahuan baharu dengan
menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi.
2. Berkeupayaan berinteraksi dan bekerjasama dalam kumpulan.
|
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
SUB TAJUK/KANDUNGAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI/
CATATAN
|
8
(18 – 22/2/2013)
|
4.3 Cabaran dan Penyelesaian
( 43
waktu)
|
4.3.1 Agama dan kepercayaan (5 waktu)
1) Kurang pengamalan
nilai-nilai keagamaan dalam kalangan masyarakat
2) Kesalahfahaman terhadap agama
|
a) Mengenal pasti
punca-punca kurang pengamalan nilai-nilai keagamaan dalam kalangan masyarakat
b) Menyenaraikan langkah-langkah mengatasi masalah kurang pengamalan nilai-nilai
keagamaan dalam kalangan masyarakat
a) Menyenaraikan
punca-punca kesalahfahaman terhadap agama
b) Mengenal pasti kesan-kesan kesalahfahaman terhadap agama
|
Aktiviti:
1.
Persembahan berkumpulan
2.
Perbincangan
3.
Menulis esei
4.
Membina jadual/graf/carta yang sesuai
Kemahiran:
1. Berfikiran matang dengan mengaplikasi
pelbagai ilmu untuk menyelesaikan pelbagai masalah berbentuk kuantitatif dan
kualitatif.
2.
Berkeupayaan berinteraksi dan bekerjasama dalam kumpulan
3.
Berkemampuan menganalisis dan mentafsir pelbagai bentuk media secara logik
dan kritis.
|
MINGGU/
TARIKH
|
TAJUK
|
SUB TAJUK/KANDUNGAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI/
CATATAN
|
|||
9
(25/2 – 1/3/2013)
|
4.3.2 Ekonomi (6 waktu)
1) Penguasaan ekonomi
mengikut lokasi dan status
2) Tahap teknologi rendah
3) Kurang modal insan
yang berkualiti
|
a) Mengenal pasti punca-punca penguasaan ekonomi mengikut lokasi
dan status.
b) Membincangkan langkah-langkah mengatasi penguasaan ekonomi
mengikut lokasi dan status
a) Menyenaraikan
kesan-kesan penggunaan tahap teknologi yang rendah terhadap negara.
b) Menyenaraikan langkah-langkah meningkatkan tahap teknologi
a) Mengenal pasti punca-punca
kekurangan modal insan yang berkualiti
b) Membincangkan langkah-langkah menghasilkan modal insan yang
berkualiti
|
Aktiviti:
1. Persembahan
berkumpulan
2. Perbincangan
3. Menulis esei
4. Membina jadual/graf/carta yang sesuai
Kemahiran:
1. Berfikiran matang
dengan mengaplikasi pelbagai ilmu untuk menyelesaikan pelbagai masalah
berbentuk kuantitatif dan kualitatif.
2. Berkeupayaan berinteraksi dan bekerjasama dalam kumpulan
3. Berkemampuan menganalisis dan mentafsir pelbagai bentuk media
secara logik dan kritis.
Catatan:
i. Transformasi ekonomi Negara
ii. Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA)
iii. Wilayah Pembangunan Ekonomi
|
||||
10
(4 – 8/3/2013)
|
4.3.3 Politik (5 waktu)
4.3.3.1 Kematangan berpolitik dalam amalan
demokrasi berparlimen.
4.3.3.2 Pembentukan kerajaan hasil
permuafakatan parti politik.
|
Calon seharusnya dapat:
a. Mengenal pasti dan membincangkan pelbagai isu dalam amalan
berpolitik di Malaysia.
- Salah guna kuasa
- Politik wang
- Fitnah dan serangan peribadi
Calon seharusnya dapat:
a. Mengenal pasti dan membincangkan fungsi parti politik yang
bertanding dalam sistem demokrasi di Malaysia.
b. Membincangkan langkah-langkah mewujudkan
pemuafakatan parti politik dalam
pembentukan kerajaan .
- Penubuhan Suruhanjaya Bebas, Jawatankuasa
Khas Parlimen.
- Siasatan dalaman parti politik.
- Siasatan pihak berkuasa (SPRM, SKMM,
PDRM)
c. Mempersembahkan maklumat berkaitan
jumlah kerusi mengikut parti politik di Parlimen Malaysia dalam bentuk teks bukan linear.
|
Aktiviti:
1. Menyenaraikan parti politik yang
berdaftar di Malaysia.
2. Menyenaraikan gabungan parti politik.
- Perkongsian kuasa antara parti politik.
- Pengagihan kerusi parti komponen semasa pilihanraya.
3. Melukis carta pai/ graf
4. Menulis esei
|
||||
11
(11 – 15/3/2013)
|
4.3.4
Prasarana (5 waktu)
4.3.4.1 Mewujudkan prasarana pengangkutan
awam bertaraf dunia.
4.3.4.2 Mewujudkan prasarana dalam bidang
pendidikan dan kesihatan.
|
Calon seharusnya dapat:
a. Mengenal pasti dan membincangkan pelbagai cabaran dalam memajukan
sistem pengangkutan awam di Malaysia.
b. Membincangkan langkah-langkah
menjaga prasarana pengangkutan awam yang disediakan.
Calon seharusnya dapat:
a. Mengenal pasti dan membincangkan pelbagai cabaran dalam memajukan prasarana
pendidikan dan kesihatan di Malaysia.
b. Membincangkan langkah-langkah menjaga prasarana
pendidikan dan kesihatan awam
yang disediakan.
c. Mempersembahkan maklumat berkaitan
prasarana dalam bentuk carta alir.
|
Aktiviti:
1. Persembahan berkumpulan
2. Perbincangan
3. Menulis esei
4. Membina jadual/graf/carta yang sesuai
Catatan:
i. NKRA Pengangkutan Awam
ii. Mesra pengguna (OKU, awam, kanak-kanak,
warga emas, dll)
iii. Kemudahan kelas pertama, mentaliti
kelas ketiga
Aktiviti:
1. Persembahan
berkumpulan
2. Perbincangan
3. Menulis esei
4. Membina jadual/graf/carta yang sesuai.
Catatan:
i. NKRA pendidikan
ii. Kemudahan makmal komputer dan jalur
lebar
iii. Kemudahan hospital bertaraf dunia
iv. Mengubah mentaliti rakyat dalam mengurus
dan menggunakan prasarana tersebut.
v. Carta alir
|
||||
4.3.5 Sosial dan budaya
(6 waktu)
4.3.5.1 Kemasukan budaya
asing
4.3.5.2 Sikap individualistik dan materialistik
4.3.5.3 Kemasukan pekerja/pelancong/pelajar secara sah atau
tidak sah
|
a) Menyenaraikan punca-punca kemasukan budaya asing
b) Membincangkan langkah-langkah untuk memantapkan budaya
tempatan
a) Mengenal pasti kesan-kesan sikap individualistik dan
materialistik
b) Menyenaraikan langkah-langkah
mengatasi sikap individualistik dan materialistik
a) Menghuraikan kesan-kesan kemasukan pekerja/ pelancong/
pelajar secara sah atau tidak sah
b) Menyatakan langkah-langkah mengatasi kemasukan pekerja/
pelancong/ pelajar secara sah atau tidak sah
|
Aktiviti:
1. Persembahan
berkumpulan
2. Perbincangan
3. Menulis esei
4. Membina jadual/graf/carta yang sesuai
|
|||||
12
(18
– 22/3/2013)
|
4.3.6.
Ekologi (5 waktu)
(Cabang sains yang mengkaji habitat dan
interaksi di antara benda hidup dengan alam sekitar)
-hubungan
antara organisma dengan persekitaran
-hubungan
di kalangan organisma itu sendiri.
4.3.6.1.Pemanasan
Global (2 waktu)
4.3.6.2.Bencana
Alam ( 3 waktu)
|
a)
Mengenalpasti dan membincangkan pelbagai cabaran dalam pembangunan negara
b)Membincangkan
langkah-langkah untuk menangani cabaran yang dihadapi oleh negara
c) Mempersembahkan maklumat berkaitan cabaran
dan penyelesaian ke dalam teks bukan
linear.
|
Aktiviti:
1.
Menukar bentuk linear kepada bukan linear ( gambarajah)
-
Pemanasan global/visual berkaitan pemanasan global
2.
Mengakses maklumat dari pada internet.
3. Menulis esei
Kemahiran:
1.
Berkeupayaan menyampaikan ilmu dan pemikiran yang kritis, kreatif dan
inovatif melalui pelbagai bentuk komunikasi.
2.
Berkebolehan mencari dan mengumpul maklumat daripada pelbagai sumber
Catatan:
1.Dasar
Pembangunan Negara
2.Dasar
Sains Dan Teknologi
|
||||
13
( 1 – 5/4/2013)
|
4.3.7.
Sains Dan Teknologi (6 waktu)
( Sains
adalah sesuatu yang boleh dibuktikan kebenarannya melalui ujian empirikal)
(Teknologi adalah sains gunaan di mana ilmu
sains digunakan bagi mencapai tujuan atau matlamat)
4.3.7.1
Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (2 waktu)
4.3.7.2
Teknologi Hijau ( 2 waktu)
- sumber alternatif
4.3.7.3
Pembangunan Industri (2 waktu)
4.3.8 Integrasi
dan perpaduan
(5 waktu)
|
a)
Mengenalpasti dan membincangkan pelbagai cabaran dalam pembangunan negara
b)
Membincangkan langkah-langkah untuk menangani cabaran yang dihadapi oleh negara
c)
Mempersembahkan maklumat berkaitan cabaran dan penyelesaian ke dalam teks bukan linear.
a)
Mengenalpasti dan membincangkan pelbagai cabaran dalam menyatupadukan
pelbagai kaum di Negara Malaysia.
b)
Membincangkan langkah-langkah untuk menyatupadukan pelbagai kaum di Malaysia.
c)
Mempersembahkan maklumat berkaitan pelbagai jenis kaum menggunakan carta pai.
|
Aktiviti:
1.
Mengakses maklumat daripada internet
-Dasar
Sains Dan Teknologi Negara
2.
Menukar bentuk linear kepada bukan linear ( gambarajah) –
Carta
aliran kitaran alam
3.
Menulis esei
Catatan:
1.Penguatkuasaan
undang-undang
2.Dasar
Pendidikan Negara
3.Dasar
Perindustrian Negara
4.
Dasar Teknologi Hijau
Catatan:
i. Konsep 1
Malaysia
ii. 1 Murid 1 Sukan
iii. Pembinaan Negara Bangsa
iv. Dasar Pelajaran Kebangsaan
|
||||
14-15
(8 – 19/4/2013)
|
MINGGU ULANGKAJI
DAN PRA PEPERIKSAAN PENGGAL 2
|
||||||
1
( 2 – 4/1/2013)
|
Kerja Kursus
(Kerja Projek) – 15 waktu
|
1.
Sinopsis – 1 waktu
2.
Kandungan
3.
Penghargaan
|
Calon seharusnya dapat:
(a) mengaplikasikan kemahiran kendiri bagi
menghasilkan satu tugasan bertulis yang asli dan berkualiti;
(b) menyampaikan hasil tugasan secara lisan dengan
cara yang berkesan.
|
Aktiviti:
1.
Penerangan guru
2.Pelajar
mencari dan mengumpul maklumat daripada pelbagai sumber.
Rujukan –
i. bahan bercetak
ii. Majalah
iii.Buku
iv.
Hasil kajian lepas
|
|||
2
(7 – 11/1/2013)
|
4.
Pengenalan – 1 waktu
5.
Objektif kajian
|
Aktiviti:
1.
Pelajar mencari maklumat
2.
Membuat rujukan
|
|||||
3
(14 – 18/1/2013)
|
6.
Lokasi kajian – 1 waktu
7.
Kaedah kajian – 1 waktu
|
Aktiviti:
1.
Pelajar mencari maklumat
2.
Meninjau lokasi kajian
|
|||||
4-11
(21
– 15/3/2013)
|
8.
Dapatan kajian dan perbincangan – 10 waktu
|
Aktiviti:
1.
Menganalisis data
2.
Membina grafik
3.
Menyusun maklumat
4.
Hasil menemubual responden
5.
Menulis hasil laporan kajian
Rujukan :–
i. Internet
ii. Buku/Majalah
iii.
Bahan terbitan
|
|||||
12-13
(18/3 – 5/4/2013)
|
9.
Rumusan dan kesimpulan – 1 waktu
10. Rujukan
11. Lampiran
12. Pembentangan
kerja kursus
(Cadangan:
Dibentangkan pada waktu kolokium)
|
(b) menyampaikan hasil tugasan secara lisan dengan
cara yang berkesan.
|
Aktiviti:
a.
Merumus hasil kajian
b.
Menyenaraikan bahan rujukan
c.
Pembentangan secara individu
d.
Soal jawab
|
||||
No comments:
Post a Comment